Parade Perjuangan Timor Leste Memerdekakan LGBTQ

By | October 9, 2019


Let’s start this parade by praying for God to bless our event today, and praising His name. in the name of the Father… In the name of the Father,
the Son, and the Holy Spirit, Amen. Long live Timor-Leste! Make some noise! This place is just turning into
a big dance party over here. The tiny island nation of Timor-Leste
is the youngest country in Asia. It’s also one of its most Catholic. And, in a surprising twist of fate,
it’s leading the fight for LGBTQ rights in a part of the world where these rights
are increasingly under attack. And nowehere is this battle more evident
than Timor-Leste’s anual Pride Parade, an event that draws more than
a thousand to the streets of downtown Dili. It’s a stark contrast to the situation
in neighboring Indonesia, a massive Muslim-majority country
that once called Timor-Leste its own. In Indonesia, the LGBTQ community has recently
been experiencing a series of attacks, including state condoned raids,
canings, and official attempts to outlaw public displays of LGBTQ identities. In contrast, the situation in Timor-Leste
looks remarkably safe and open. But an official openness doesn’t
automatically make people’s lives free of the kinds of struggles that come
with coming out in a deeply religious place, which still sees homosexuality
as a sign of deficiency. We traveled to Dili to learn more about the struggle,
and why pride– and inclusivity– is so important. How are you? I’m good. This is Romiaty da Costa Barreto, a trans rights activist who overcame a lot of
personal struggle in order to live her true life. When I was still a kid, around my teens, I already wanted to dress like a woman. Even my parents were aware
of my feminine traits early on. [Because of my identity], I experienced
discrimination almost everyday. My neighbors said I brought shame to my family. When they first saw me like
this, they were shoked. “He was a man, why is he
wearing women’s cloth now?” I said, “What’s wrong with that?” “It’s not like I’m forcing you to be
like me. This is who I really am.” How do you deal with
these kinds of comments? I usually approach people directly. We need to be their friends and educate them. Eventually, they will understand
what being transgender means. If we just avoid them, it will
make the situation worse. They will keep bothering us. When I teach at school,
I always try to tell my students, that there are people in this world
who were born as a man, but over time they felt
that they were more of a woman. I tell my students not to hurt
these people and call them names. As Romiaty’s sister, I have to accept
the fact that my brother is trans. [Regardless of his gender expression], he has
been working so hard to provide our family. And I appreciate that. For this year’s Pride, I hope that people can better
understand the trans community and realize that we have
the same rights as others, Because we are Timorese too. Romiaty personally went through a long journey
toward acceptance with her own family. But the process can be much harder for others. A lot of trans youth in Timor-Leste
still deal with at best, denial, and at worst, violence, from their own families. Our country has ethics and morals. [LGBTQ] doesn’t fit our faith and traditions. Bella Galhos, a national independence heroine
and a victim of domestic violence herself, is now trying to change this and
protect trans youth from abuse. Now, if we use the Bible to
judge [LGBTQ] people’s lives, let me remind you who
created me in the first place? God did. Was god drunk when He created me? He’s had four or five glasses of Red Label. When He sobered up,
He realized He screwed me up. So He quickly reassembled me, and here I am. Hi. So if we look at Timor-Leste, we can see,
I guess from the Pride Parade, that there is some progression here,
and it’s a very young nation. In your opinion, what is it that
makes this country able to be progressive in terms of LGBT rights, compared to other countries in the region? You know, there’s a term people
use for the Timorese people? Aswain, bravery. People who are not easily crushed. We went through hundreds of
years occupied by Portuguese. And then 24 years of occupied by Indonesia. And then suddenly here today, we own our country. We’re definitely a generation
that understand very well everything about what is injustice. The process of liberating your country is one thing. But liberating yourself and
the people is the biggest thing. The biggest barriers of LGBTQ
in the country is the family. Once they come out to their parents
or their families as a whole… Denial. Disownment. Violations, physically, mentally, sexually… The one who put you into the world, denied you. Beat the hell out of you. Even killed you, tied you up,
undressed you, put you down. There are young women who is actually, physically,
completely destroyed by her family members. Her sister actually kicked her
with high heels, all the way. The high heel actually went through her chest. And her brother actually tied her up
undressed her completely, tied her up, and pushed her with a car. [They] went around the town where
she lives, just to bring shame to her. The idea is that she will change. Homosexuality is normal. It’s not an illness. Nobody should be left behind. Timor will change. Must change. Because, we say so. And not only say it, we do it. Bella and her partner co-founded Arcoiris, a shelter for female survivors
of gender-based violence. She took us there to meet “The Boys,” a term Bella uses to
respect who they really are. We found them in the middle of making
posters for the next day’s Pride parade. They can come anytime they need it. And they can be themselves. And we also have a place
for the members of LGBT who have been kicked out of their house, or been beaten up or something. They can come and stay here
for at least three days or so, while we’re looking for the
possibilities of how to help them. How important is Pride for you? Days like these are special
for LGBTQ people like us. We finally have a chance
to show the whole world That we’re also human. We have the same rights as others. He’s also performing a song tomorrow. A song that will become the
anthem for LGBT in Timor-Leste. -Can I hear it?
-Of course. Life is colorful, But people only see it in black and white. White is good, black is bad. This is what we are facing. Who am I? Who are you? To know how colorful this life is. There is red. There is yellow. There is green and many more. You and I, what are we? All I know is we are one. All I know is we are one. This year’s Pride Parade is taking steps to
be more inclusive to the wider LGBTQ community. Romiaty invited me to catch
the final pre-parade rehearsal of an all-trans marching band
who will lead the parade. The band is busy preparing
for tomorrow’s parade. -This is Guilher.
-Hi Guilher. Kathleen. -Are you ready for tomorrow?
-Oh yeah, totally. We can’t wait to perform. LGBT people need to have passion.
We need to be full of spirit. So I spent the day meeting various members
of the LGBT community here in Timor-Leste. The main thing I’ve taken away
the strong sense of community and a really strong sense of
excitement for tomorrow as well. One really palpable feeling is the strive to
push further for their rights and their beliefs. It’s only a few hours before the parade starts. And Guilher invited me to get ready
with some finishing touches. I’m jealous of Guilher’s boots,
they’re really awesome. So this is the final step in Guilher’s
preparations for the parade. And then we’ll head off to the event. The hair reminds me of Beyonce a little bit. Beyonce. And then we have the Madonna 80s, I like this mix. It’s hot. Rizky, why don’t you take some pictures? From that side. -[VICE] From here?
-Yes. You know, I’m used to being in the spotlight. So we know [the best light]. So we’re in the best position then? We’re running late, a little bit behind time. We’ve got some last minute,
unexpected touch ups happening here. So we’re here at the start of the parade. There’s a really heavy sense of
excitement and support in the air. We’ll be walking from here about a
kilometer and a half along the beach. This is my first Pride Parade. I’m really touched to see this, and to feel this excitement
and to feel this love in the air. So, it’s kind of a hectic vibe,
but a good kind of hectic. I’m trying to find Nata, the organzer. -How are you feeling?
-Good, exited, nervous. What’s different this year?
[compared to] last year? We have people from
all different walks of life here. We have people from the government,
people from, different places, normal people. And a lot of the transgender community are
here and they’re going to play marching band. And it’s great to see them
walking on the street today, on the main road of the capital city,
feeling proud to be themselves playing marching band, and it’s super cool. Good luck, -Thank you.
-I don’t think you need it. I think it’s going smoothly. Let’s hope so, thanks for coming! -You like blue?
-I don’t like blue. You don’t like blue? Do you want red? She wasn’t sure about the color blue. That’s the problem, she likes everything. -Mommy!
-Becareful, you’re gonna get lost. [MC] Before we begin, I wanted to say
thank you again to those who came. Let’s have a moment of silence. We start this parade by praying for God to bless our event today, and praising his name. In the name of the Father… In the name of the Father,
the Son, and the Holy Spirit, Amen. Good afternoon. I came to this parade without any
expectation and was pretty much blown away by the infectious vibe of
happiness and support between everyone. It’s something I’ll never forget. Long live Timor-Leste!

100 thoughts on “Parade Perjuangan Timor Leste Memerdekakan LGBTQ

  1. VICE Indonesia Post author

    Sejarah Parade Pride Mewarnai Jalanan Negeri Mayoritas Katolik Timor Leste:
    https://www.vice.com/id_id/article/wjvgqn/sejarah-parade-pride-mewarnai-jalanan-negeri-mayoritas-katolik-timor-leste

    Reply
  2. M.raynel alfadly Post author

    tuhan cuma menciptakan laki2 dan perempuan…. bukan banci…tuhan siapa yang menciptakan banci..??? ada bagus nya di merdekakan …#MIKIR

    Reply
  3. Seandainya Sukses Post author

    APABILA KAU MENEMUKAN KAUM SODOM DAN HOMORA DI AKHIR ZAMAN MAKA BUNUHLAH

    Reply
  4. Planet Bumi Post author

    Itulah tanda"akhir zaman,sungguh merekalah orang "yg hidup Dlm kekafiran (menghalakan sgala cara)yg tidak akan pernah mendapat ridho dri Allah swt

    Reply
  5. Shunpo Gaming Post author

    Kalau semua di negara Timor Leste jadi LGBT, lalu siapa yg melahirkan? WKWWMWK

    Reply
  6. bagong petruk Post author

    Kyak acara2 diamerika Latin suasananya….ga kyk di asia….soalnya bahsanya kyk latin2 gmna gtu

    Reply
  7. Sun Aryo Post author

    Biarin aja dia lgbt, berapa puluh tahun kedepan penerus mereka habis, mana ada cowok ama cowok/cewek ama cewek bisa punya keturunan,,,

    Reply
  8. Dhanisa Alfiyani Post author

    Actually i feel sad and iam crying when i see them
    Plis i love you so much😢

    Reply
  9. rizal inoez Post author

    Syukur dh pisah sama indonesia……bikin rusak moral anak bangsa indonesia..nauzubillah

    Reply
  10. kolak enak Post author

    Beda agama masih dihormati, tpi LGBT manusia tidak bragama. Wajib dihinakan dimanapun dia brada. Jangan ngmng masalah HAM. Lgbt itu perusak HAM

    Reply
  11. Emmanuel Macron Post author

    LGBT ini penyakit jiwa yg harus di obati atau di hilang kan jangan sampai menular ke anak cucu kita

    Reply
  12. Sapto Sentono Post author

    Nauzubillah, ini yg terjadi di timles ingat akan hancur negara mu kalau LGBT di sahkan

    Reply
  13. Nanda Cahya Ramadhan Post author

    Merasa di jajah indonesia 24 tahun?? Lucu skali sejak kapan indonesia menjajah anda wahai saudaraku bahkan pembangunan anda pun dahulu kami yg bantu membangun , sampai saat ini anda juga masih memakai produk indonesia dri elektronik dan makanan bahkan sampai bahasa indonesia , telkomsel? Anda juga pakai jaringan seluler milik kami -,- apakah itu yg di namakan merdeka

    Reply
  14. Taupik Hidayat Post author

    Itulah salah satu keuntungan Indonesia melepas timur Leste.

    Reply
  15. Robby Isha Post author

    Orang gila ,kapan indonesia jajah kalian,semua bebas kok
    Bs beli tanah bs sekolah kok dijajah

    Reply
  16. Mumun Beyonce Post author

    Besyukur mereka bukan lagi bagian Indonesia! Tidak membanggakan sama sekali dengan pengakuan semacam itu! Bangun negara supaya lebih beradab dan maju, itu lebih penting. Mengakui lgbt bukan kemajuan, agama manapun melaknat kegiatan lgbt!!

    Reply
  17. Mak iyang 155 Post author

    Sereeemmm liat muka2 lgbt di dunia aj di pandang aneh oleh masyarakat bahkan keluarganya pun malu apalagi di akherat naudzubillah minzalik ya allah lindungi anak cucu dan bangsa kami dri penyakit lgbt

    Reply
  18. Andri Simarmata Post author

    I dont know thats right or wrong but every people have choice for they life… but for my personal opinion.. thats wrong.. why banana eat banana too ?!?
    Life is mystery…!!!

    Reply
  19. Jamal Tegal Post author

    sekali lagi yang kita tolak prilakunya bukan manusianya…!!!

    Reply
  20. Menikmati Kopi99 Post author

    Di indo rame di inet doang,
    Ttp aja ketemi benconh d jalan org2 pada cuek alias gak peduli,
    Ya itu juga sih yg gw suka dr org indo,

    Reply
  21. darma wijaya Post author

    negara bobrok, bodoh yg menghalalkan LGBT,,,agama manapun tidak menggakui LGBT,,

    Reply
  22. Kons Piration Post author

    Well, negara2 islam adalah negara yang menentang lgbt, sedangkan negara2 kafir mayoritas yg melegalkan perbuatan laknat ini, 🙄🙄

    Reply
  23. Tatang Suryana Post author

    Untung kau lepas dr indonesia ter nyata manusia tulang lunak lg pngen merdeka

    Reply
  24. Zulfan Hanif Post author

    Udah jelek, negara kaya kabupaten. Duhh pokoknya jelek hahaha hahaha

    Reply
  25. rio zooo Post author

    Ancrit Timor Leste penuh LGBT untung di buang sama indonesia.
    Bisa2 Indonesia kna bencana kayak umat nabi Luth as.
    JK Timor Leste Masi di Indonesia.

    Reply
  26. bagasskara HD Post author

    ngaku merdeka dari Indonesia tapi masih banyak kebutuhan sehari hari yg masih bergantung sama Indonesia , haha dasar negara lucu

    Reply
  27. Iwan Setiawan Post author

    Hewan aja tau mana jantan mana betina..lah ini manusia hahaha

    Reply
  28. Bay N Post author

    mereka percaya Tuhan, tapi pemimpin agama mana yg punya pasangan sesama jenis?

    Reply
  29. Adrian Syah Abidin Post author

    Hey Lot you see this in heaven ?? Ohh yeah this is adam childs now , and this is irony

    Reply
  30. eshansmg edwin9405 Post author

    Gua g dukung LGBT, selain karena agama, LGBT juga nyeret orang2 waras agar jd g waras. Contohnya kaum LGBT yg suka orang2 heterosexual dan berupaya agar jd pasangannya. Tambahlah banyak kaum bodoh ini. Makanya jaman nabi di usir.

    Reply
  31. Ahmad junaedi Junaedi Post author

    LGBT nyimpang dan melawan kudrat tuhan,klo kalian tidak taubat ,tuhan akan murka dan mengazab negara kalian,yg kena bukan lo doang "MONYONG"!!!

    Reply
  32. atila humaidah Post author

    Dia bilang Tuhan sedang mabuk ketika menciptakan dia….padahal setanlah yang sedang membuat dia mabuk…semoga Allah memberi mereka hidayah

    Reply
  33. iskandar liburan jawa barat Post author

    Sakit sakit. Lgbt tuh penyakit. Acara pride dan Lgbt ini ada dalang nya. Para Lgbt cm pion dlm catur tujuannya tuk merusak suatu bangsa. Si dalang kasih dana tuk buat acara

    Reply
  34. Ogut Project Post author

    Talking likes people smart but what's they do it really stupid.

    Reply
  35. Johan VEIRENS Post author

    ketika kita yang normal dan waras bisa menjadi suatu kesalahan, di karenakan ada beberapa orang yang doyan lobang pantat temennya.

    Reply
  36. Jova Tobing Post author

    Kita punya sejuta kata untuk membenarkan perbuatan kita.
    Tpi ketika kebenaran itu hadir, kita tak akan punya kata2 lagi.
    Mksd saya penghakiman itu pasti ada pada saat kita mati dan akan mempertanggung jawabkan semua perbuatan kita.

    Reply
  37. Sasa Putri Post author

    Kalau sy pribadi bukannya mendukung LGBT krn memang tdk pantas sesama jenis saling menyukai. Tapi coba pikir kembali tidak ada manusia yang bisa memilih ingin dilahirkan seperti apa, memang kita diciptakan akal akan tetapi namanya orang ada yg bsa menggunakan akalnya dengan baik ada pulaa yang tidak bsa menahan akal sehatnya dari napsu atau dari gangguan apapun itu yang hrusnya kita sesama umat lakukan adalah menasehati dia dengan cara yang lembut bukan kekerasan krn Allah mencintai kelembutan, doakan semoga mereka bisa kembali ke hukum alamnya sebagai kaum adam ataupun hawa ☺

    Reply
  38. Brasta Oliveira Post author

    Di jama dulu pada saat kerajaan Bangsa Timor….tak seorang Raja pentinggi di tanah Timor tidak mengenal yg nama nya jeruk makan jeruk yg sudah jadi jeruk ngak bisah merubah jadi pisang…karena tuhan sudah menciptakan yg mana adam dan yg mana hawa…LGBT merubah gaya hidup anak bangsa Timor yg bersakutan tentang hak sebagai gay dan lesbian Di tanah Timor…saya sebagai bangsa Timor merasa malu terhadap keberadaan LGBT di tanah ini…karena merusak martabat bangsa dan tanah air yg sudah di kenal sebagai tanah para Dewa di kalangan Asia…Karena Demokrasilah hanya menupuk sampah di tanah ini…merubah anak bangsa jadi semena mena….ingin menantan Tuhan…dan ingin bebas secara biologis…sampaikapan Tanah Timor ini menderita banyak penyakit yg tak kunjung datang dari berbagai kalangan eropa yg hidupnya sudah beribu tahun yg lalu melupakan Tuhan….yg tak nahan sakit mengenal cinta dan tak terima kuasa tuhan…saya ingikan sekali diktaktur di hidupkan di tanah Timor sebagai bangsa yg penuh martabat…Bukan suatu demokrat dan tak akan menyelesaikan masalah…dan menumpuk sampah sampah yg tidak terpenting di masa depan bagi seluruh rakyat Timor leste buka mata dan melihat secara mendalam..mencintai Tanah leluhurmu maka kau akan di Cintai TUHAN selamanya..HARGAILAH DIRIMU SEBAGAIMANA KAU DI CIPTAKAN OLEHNYA……Salom..

    Reply
  39. Ayas Ajh Post author

    Ya aaahhhh berfikir lah logis.. Dari mana kalian berasal. Dan bagaimana proses kalian sampai ada didunia ini. Memang nya kalian lahir dri batu. Org tua kalian psti golongan org normal smpai bs melahirkan kalian. Nah kl golongan seperti kalian apa bs melahirkan seperti yg org tua kalian lakukan. Dri sudut mana pun gak logis. Tp anehnya kalian bicara lantang kami ini juga normal. Hadehh.. ☹️☹️☹️

    Reply
  40. Ahmad Antoni Post author

    mudah-mudahan seluruh penduduknya menjadi LGBT semua
    Mudah-mudahan tidak pernah ada lagi dikemudian hari pernikahan lawan jenis

    Reply
  41. Sintia Rifa Post author

    dunia bentar lagi kiamat tanda2nya banyak bermunculan orang kaya begitu tuh ,

    Reply
  42. chabila #ichanabila Post author

    Aku sih biasa2 aja sih sama lgbt , karena itu keinginan mereka untuk menjadi lgbt

    Reply
  43. AB SOBARY Post author

    Prilaku tak beradab LGBT bahkan binatang masih tertarik dg lawan jenis. Ini orang lebih rendah dr pada binatang.

    Reply
  44. Teguh Sony Post author

    tak bisa mengingkari hati nurani. LGBT menjijikan.

    Reply
  45. JOBLENK SAKTA Post author

    mau di bikin cewek atau cowok.. tetep aja dari segi fisik, pengelihatan tidak bisa di bohongi… cewek tetep cewek , cowok tetep cowok

    Reply
  46. Bim Fian Bim Post author

    Hanya org"kristen yg setuju LGBT beberpa negara barat yg kristen mayoritas sdh melegalkan..miriss

    Reply
  47. Marahzali Boediman Post author

    LGBT Apalagi Homosexual adalah melawan kodrat dan fitrah manusia, Islam melarang dengan tegas karena Allah sangat murka dan dalam ajaran yesus juga dilarang karena yesus adalah Nabi yg mengajari Ketauhidan Allah pada kaumnya.Ingat kisah Nabi luth bagaimana negeri itu dihancurkan dan Pompey di Italia??? Apakah timor leste berikutnya???

    Reply
  48. wirdah nadya chairunnisah Post author

    It is a big step for Timor Leste, even Timor Leste is a young country but most people thinking about human rights and accepted the differences.

    Reply
  49. sukro wijoyo Post author

    Indonesia have no problem with the lgbt people but the negatif action that we hate, give lot of negetif effect and desease

    Reply
  50. Yusan Prasetyo Post author

    What's the back sound name starts at 1:53? Please somebody tell me! even Vice people.

    Reply
  51. Alisha Zura Post author

    Are you f*cking kidding me?
    Indonesia menjajah timor leste?
    Justru situ yang malah memisahkan dari indonesia!
    Dan kalian para timor leste hanya di jadikan budaknya australia 😏

    Reply
  52. lee leanhan Post author

    Ga tw ya klo di agama lain , tp
    Sudah jelas2 tuhan itu menciptakan Adam dan hawa bukan steve atau robbert pasangan nya … 😂

    Tp tersera la, itu kan timor leste

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *